Het debat over het Europees Stabiliteitsmechanisme openen: een noodzaak in handen van de burgers
2 februari 2012 | Posted by S. Berwez under Documents |
Nu de schuldencrisis en haar gevolgen niet alleen meer het Zuiden treffen heeft de Europese Unie besloten om een Europees Stabiliteitsmechanisme op te richten om een crisismanagement binnen de Eurozone mogelijk te maken en het tijdelijke Europees Financieel Stabiliteitsfonds (EFSF) en het Europees Financieel Stabiliteitsmechanisme (EFSM) permanent te vervangen vanaf 2013. Het ondertekenen van dit verdrag gebeurde tijdens de zomer van 2011 (een vakantieperiode tijdens dewelke de burgerlijke waakzaamheid verzwakt is) maar de inhoud ervan wordt vrijwel doodgezwegen in de media en langs de kant van de Europese leiders.
Sinds de herfst van 2011 circuleert er een korte video op het web, ondertiteld in verschillende talen, die het ESM voorstelt; deze video is een initiatief van een groep Duitse journalisten die zich Abgeordneten-check noemt. Een eerste kijkbeurt laat je stomverbaasd achter want de uittreksels uit het verdrag lijken totaal ondemocratisch en buitensporig. Al lezend doorheen de volledige tekst van het verdrag wordt echter de inhoud van de video bevestigd. Vele artikelen1 verschijnen op het internet over het feit dat het ESM de democratische basisprincipes schendt: het ontsnapt aan elke democratische controle (van het Europees Parlement, de nationale parlementen en de Europese Rekenkamer) en geniet totale juridische immuniteit2, hoewel de nationale schatkisten ter haar beschikking staan. Deze beslaglegging op de macht is een directe inbreuk op de voorrechten van de verkozen nationale parlementen en lijkt op een staatsgreep.
In het derde artikel van het verdrag vindt men het doel van het ESM: “(…) het vrijmaken van middelen en het verstrekken van financiële bijstand, onder stringente voorwaarden voor het economische beleid, ten gunste van ESM-leden die te maken hebben met of worden bedreigd door ernstige financieringsproblemen, indien zulks onontbeerlijk is om de financiële stabiliteit van de eurozone in haar geheel te waarborgen.” Deze voorwaarden3 herinneren aan deze van het IMF (privatiseringen, structurele aanpassingsprogramma’s (SAP’s), enz.) waarvan we reeds maar al te goed de ongustige gevolgen voor bevolkingen kennen. Van bij het begin4 al legt het verdrag haar kaarten op tafel door te verklaren dat “Het ESM zal bij het verstrekken van financiële bijstand zeer nauw met het Internationaal Monetair Fonds (IMF) samenwerken” en eraan toe te voegen dat “(…) een lidstaat van de eurozone die om financiële bijstand van het ESM verzoekt, wordt verwacht dat hij een soortgelijk verzoek tot het IMF richt.” Wat verder is de tekst even duidelijk wanneer het het IMF en de Europese Commissie de macht geeft de financiële situatie van een land te beoordelen en een “macro-economisch aanpassingsprogramma” 5 voor te stellen. Bovendien zal het ESM genieten van de status van “bevoorrechte crediteur” 6 gelijkaardig aan deze van het IMF, “met dien verstande dat het IMF als bevoorrechte crediteur een hogere status heeft dan het ESM.” Het is hier belangrijk om er nog op te wijzen dat het verdrag bij ratificatie superieur is aan de nationale wetten.
In het vooruitzicht van een dergelijke inbreuk op de volkssoevereniteit hebben we geen andere keuze dan hierop te reageren. De tijd dringt want het verdrag want het verdrag werd reeds goedgekeurd in 2011 op Europees niveau, en nu moet het in de nationale parlementen snel geratificeerd worden. De ratificatie zou oorspronkelijk tegen eind december 2012 gebeuren maar werd reeds vervroegd naar de eerste helft van 2012. Er moet dringend een open democratisch debat komen rond dit onderwerp. Het CADTM (Comité pour l’Annulation de la dette du Tiers Monde – Comité voor de Annulatie van de Schuld van de Derde Wereld) wil burgers uitnodigen om de Belgische parlementsleden te ondervragen door hen te vragen een duidelijk standpunt in te nemen voor of tegen de ratificatie van het verdrag voor de instelling van het Europees Stabiliteitsmechanisme (http://interpellation-mes.be/).
De bijdrage van België vertegenwoordigt 3,48% 7 van het beginkapitaal van het ESM, als alleen de tekst verworpen wordt in het Belgisch parlement is dit niet voldoende. Deze burgeractie moet zich verspreiden doorheen gans Europa en vooral in Duitsland (27,15%), Frankrijk (20,39%), Italië (17,91%) and Spanje (11,90%).
Deze Belgische actie is dus een oproep aan de Europese volken om samen aan onze leiders te tonen dat wij een zeg moeten hebben in deze zaken.
1 Bronnen gebruikt om dit artikel te schrijven.
2 Verdrag tot instelling van het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM), Artikel 32 (Rechtspositie, voorrechten en immuniteiten) en 35 (Immuniteiten van personen). zie artikel
3 Artikel 12 Beginselen. zie artikel
4 Overwegende, punt 8 zie artikel
5 Artikel 13 Procedure voor de toekenning van financiële bijstand, punt 3 6 Overwegende, punt 13 zie artikel
7 Bijlage I Sleutel voor de ESM bijdrage, ESM-cijfer voor België. zie artikel
[...] bel et bien les dénonciations de la vidéo. De nombreux articles fleurissent sur Internet |1| pour dénoncer le fait que le MES bafoue les principes de base de la démocratie : il échappe à [...]